Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning blev nedsat i 2011 med det formål at styrke lærerprofessionerne ved at uddanne ph.d.er, som bedriver praksisnær forskning til gavn for professionshøjskolerne, og som efterfølgende kan undervise på læreruddannelsen. Hensigten med initiativet er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen.
Ph.d.-rådets arbejde tager sit udgangspunkt i bilag 2 fra Globaliseringsaftalen. Heri fremgår det, at en styrket uddannelsesforskning bør tage udgangspunkt i tre formål:
1. Forskning i praksisnære områder med stærk tilknytning til og i samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne.
2. Forskning og forskeruddannelse med efterprøvede og anerkendte kvalitetssikringsmekanismer i regi af universiteternes ph.d.-skoler.
3. De ph.d.er, der uddannes, skal både under uddannelsen og efterfølgende kunne undervise på professionshøjskolerne og indgå i forskning og udvikling i professionsfeltet.
Images by Izumi Kobayashi via iStock